2 reisoverpeinzingen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Tinus Franck - WaarBenJij.nu 2 reisoverpeinzingen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Tinus Franck - WaarBenJij.nu

2 reisoverpeinzingen

Blijf op de hoogte en volg Tinus

20 Juli 2015 | Noorwegen, Bergen

wie waren de lachebekjes ? Zeker niet de Denen, die volgens statistieken de gelukkigste mensen zouden zijn. Wij zagen vele zure gezichten, geen spatje alegria. Daarentegen vonden we de Zweden veel opgewekter en vaak open voor een gesprekje.
Daar was echter een ander probleem : alles was steeds toe, het toeristisch seizoen nog niet begonnen, zei men vaak, en hoe meer noordwaarts we reden, schoof dat toeristische seizoen mee op met de noorderzon !
als de afstand tussen de dorpen steeds groter werd, verontrustte mij dat in het begin een beetje, daarna vond ik het zalig, zo diep in de stilte vd natuur te reizen, op een geruisloze fiets.
En met het weer viel het zeer goed mee, slechts 2à 3 echte regendagen gehad. Het was precies of we steeds in het oog van een opklaring reden, ofwel was de regen juist ten zuiden, of juist iets noordelijker van ons. Daarentegen hebben we weinig warm warm gehad, mijn lange onderbroek is weinig uit geweest !
Lunch en dinner in Zweden viel wat tegen : je kunt kiezen tussen kebab of pizza. Tinus heeft de hamburger herontdekt, heerlijk. Voor ontbijt is er naast de corn flakes, ook altijd gepekelde haring : een opkikker voor de start ! In Noorwegen aten we veel vis (eindelijk)
Verder verwonderde het ons zoveel Somaliërs en Eritreëers tegen te komen, tot in het hoge Kirkenes toe. Zij verblijven voor een inburgeringstraject, en in afwachting van een goedkeuring van hun asiel, in de meeste afgelegen dorpen.
Fins lapland sprak ons het meeste aan. De ongerepte bossen en de talloze meren, en verder erg vriendelijke mensen.