Eindverslag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tinus Franck - WaarBenJij.nu Eindverslag - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Tinus Franck - WaarBenJij.nu

Eindverslag

Blijf op de hoogte en volg Tinus

02 Juni 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Kzal beginnen met wat data :
In totaal : 2730km
Fietsdagen : 35
Daggemiddelde : 78km
Argwaan dus, hedenochtend, in het kantoor vd peregrinos, met moeite mijn Compostela diploma gekregen. Er wordt ook veel gepoterd, busjes die staan te wachten om de would be pelgrims op te halen, of fietsers die op de top vd Cebreiro worden afgezet, endan aan het klooster van Samos (juist, in het dal) de fietsen in het rek plaatsen en in de bus kruipen.
- Daarna naar de mis, op Corpus Christi, (Sacramentsdag), met bisschop én het zwierende botafumeiro wierookvat. Spectaculair!
En nog wat over de reis :
- Zwaarste rit ? tegen de stormwind in fietsen, door de Ebrovallei
- Bange momenten ? Bevroren vingers in de Pyreneëen, tijdens de nacht naar buiten kijken en het zien sneeuwen, en ijs op de bomen
- Paniek ? Patrick die met de fiets v bruggetje in de beek valt. Dat had veel erger kunnen aflopen.
- Ontreddering ? op de top van Pyreneëen, aan Mont Louis, tijdens hevige sneeuwbui mekaar kwijtspelen, Patrick had een verkeerde afdaling ingezet, ik wist niet waar hij was
- Ziektes ? Vooral de eerste weken, keelpijn, hoest en snot, eerlijk tussen ons verdeeld !
- kniëen van Tinus ? Die hebben het goed gedaan, wel soms pijnlijke en stramme beenspieren.
- mooiste ritten ? Van Castres naar Carcassonne, en het gedeelte na Astorga
- Gevaar op de weg ? Frankrijk is echt fietsonvriendelijk, men wil u niet op de weg, je 'belemmert' hun autoverkeer
- Conditie : voor Patrick geen probleem, ik heb wel wat moeten opbouwen, maar leeftijd in acht genomen, kan ik nog behoorlijk klimmen
- Was dit nu de kortste weg naar Santiago ? Bijlange niet : sportieve omwegen, of highlight die we wilden bezoeken.
- Trager of sneller dan 12 jaar geleden ? Veel sneller, in minder dagen : Tinus stopte niet aan elk kapelleke om een keerske te branden.
Ik had iets beter gevonden: ergens in Frankrijk een devotiekaarsje gekocht v Notre Dame de la Santé. Elke avond haalde ik dit kaarsje uit mijn rugzak, en schreef ik deze berichtjes bij de schemer v mijn lichtje. Traag schoof dit lichtje mee op tot in Santiago, en jawel, het staat hier nu naast mij, op het nachtkastje te fonkelen. Voor ieders gezondheid, en voor een paar mensen in het bizonder.
- Tinus, would you do it again ? Ja, maar dan te voet, wanneer ik 2 bionische benen heb aangeschaft !
- Fietsen ? Geen problemen gehad, af en toe ketting smeren en banden harder oppompen, remblokken vervangen, niks bizonder, leve de Koga
- Kledij ? Slechts 1 dag een short kunnen dragen, altijd sjaal en een muts onder de fietshelm. Zoals over heel Europa, veel te koud.
- Staat er ergens een leugen in uw verslagen ? Eéntje maar : toen we al in bed lagen in Santa Catalina do Somoza, kon ik mij die naam van dat dorp niet herinneren, het stond ook niet op mijn kaart, maar t volgende dorp wist ik wel El Ganso, vandaar.
- kaart of gps ? Tinus is de kaartlezer, Patrick de gps-man. Dat heeft dus gebotst ! Soms was de kaart niet correct (bvb een weg die eigenlijk een privédomein doorkruist) en soms de gps (wegjes of paden die onberijdbaar waren) . Eerlijk, een combinatie vd twee is het best'

Nu rest mij alleen nog de welwillende lezer hartelijk te groeten,
Compostinus 3 juni 2013

  • 03 Juni 2013 - 14:54

    Marc Gerené:

    nen dikke proficiat voor de 2 volhouders geniet nog van Compostela en een behouden terugreis tot binnenkort ,

    Marc & An

  • 03 Juni 2013 - 19:30

    Frank Vonckx:

    knap in ieder geval !
    maar jammer van het slechte weer ....
    dit kriebelt wel om dit ooit ook eens te doen, hopelijk met mijn madam,
    de route doet me alleszins al watertanden
    een behouden thuiskomst
    en veel nagenieten ...

  • 04 Juni 2013 - 07:30

    Christine & Gunter:

    proficiat, heel bijzonder...
    geniet nog van de triomfantelijke terugtocht!
    en tot gauw, want we zijn toch ook een beetje blij dat jullie dra weer in antwerpen zijn :-)

  • 04 Juni 2013 - 08:45

    Frank:

    P.R.O.F.I.C.I.A.T !!!!!!

  • 05 Juni 2013 - 08:52

    Leo En Marleen:

    Geweldig. Sterke prestatie. En bedankt voor dit typische "Tinus"verslag".
    Hou thuis ook zo n verslag bij. Was heel fijn om te kunnen volgen. XXX
    Marleen en Leo

  • 05 Juni 2013 - 19:58

    Bruno & Paul & Ann:

    well done guys, mooi verslag, mooi gedeeld avontuur, om trots op te zijn en binnen 20 jaar even herinneringen op te frissen met een kaarsje, een lekkere ham en baguette, en een glaasje santo spiritus van een goed jaar, 2013 bijvoorbeeld ! tot snel in Amberes, Bruno, Paul & Anne

  • 05 Juni 2013 - 22:58

    Annemie O:

    'n Knappe prestatie: gEProFiCIateErD mannen!

  • 15 Juni 2013 - 09:39

    Anne De Naeyer:

    F E L I C I D A D E S
    Fantastico, dos hombres valientes por el camino de Santiago desde Anveres..... bravo Tinus y Patrick.
    Un abrazo fuerte y hasta pronto,
    Anne

  • 15 Juni 2013 - 17:39

    Geert:

    Amaai, knap gedaan. Weer een avontuur op jullie palmares. Daar moeten we toch een ene op gaan drinken. Nog vóór die bionische benen, ok?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Tinus

Actief sinds 22 April 2013
Verslag gelezen: 953
Totaal aantal bezoekers 46010

Voorgaande reizen:

26 Mei 2015 - 14 Juli 2015

midsummernightsun

14 April 2014 - 02 Mei 2014

Lisboa - Toledo

27 April 2013 - 05 Juni 2013

De weg van Compostinus

Landen bezocht: